Co zrobić, jeśli windykacja często dzwoni?

W Polsce działa kilkaset kancelarii prawnych i firm windykacyjnych, które zajmują się polubownym odzyskiwaniem długów. Jedną z najczęstszych metod ich działania są częste telefony do dłużnika. Zdarza się, że firmy windykacyjne dzwonią po kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy dziennie. Jak się bronić przed ich działaniami? Wyjaśniamy, co zrobić, jeśli windykacja często dzwoni!

Czy windykacja może dzwonić na telefon?

Zgodnie z obowiązującym prawem windykacja może dzwonić na telefon dłużnika. Co więcej, połączenia mogą być częstsze, niż raz dziennie. Oczywiście niektóre firmy windykacyjne i kancelarie prawne unikają takich sytuacji, bo są one niezgodne z kodeksami etycznymi obowiązującymi w tej branży. Są jednak takie podmioty, które potrafią dzwonić do dłużnika po kilkanaście razy dziennie. Czy jest to zgodne z prawem?

Niestety częste telefony z windykacji są legalne w większości przypadków. Istnieje co prawda przestępstwo stalkingu, czyli tzw. uporczywe nękanie, które reguluje art. 190a Kodeksu karnego. Jednak nękanie musi powtarzać się przez dłuższy okres (np. kilka miesięcy), a przestępstwa dokonuje osoba fizyczna – nie firma windykacyjna, tylko konkretny windykator. Co więcej, kancelarie prawne odzyskujące długi zasłaniają się tzw. uzasadnionym celem kontaktu, co częściowo zdejmuje z nich odpowiedzialność prawną. W praktyce windykatorzy są bardzo rzadko skazywani za uporczywe nękanie, a sprawy dotyczą jedynie skrajnych i rzadkich przypadków.

Częste telefony z windykacji – co zrobić?

Wiemy już, że windykacja ma prawo dzwonić do dłużnika i bardzo trudno podjąć wobec niej jakieś działania prawne, nawet jeśli może zachodzić podejrzenie uporczywego nękania. Co można realnie zrobić w takiej sytuacji, aby zapewnić sobie spokój?

Najskuteczniejszym sposobem na częste telefony z windykacji są filtry połączeń telefonicznych. To bezpłatne aplikacje mobilne, które blokują niechciane telefony. Z reguły działają one na podstawie informacji dostarczonych przez innych użytkowników. Blokują nie tylko połączenia telefoniczne od windykatorów, ale też oszustów, telemarketerów i spamerów. Co istotne, blokada nie dotyczy nieznanych numerów. Oznacza to, że obca osoba wciąż może się dodzwonić, o ile jej numer nie został oznaczony w bazie jako spam.

Najpopularniejszymi filtrami połączeń telefonicznych są aplikacje Odebrać telefon 2019 oraz Filtr połączeń. Obie są całkowicie bezpłatne, a ich twórcy wykorzystują publicznie dostępne bazy danych zawierające numery oznaczone jako spam. Producenci telefonów coraz częściej oferują również własne rozwiązania, czego przykładem jest bezpłatna usługa Samsung Hiya, dostępna dla wszystkich posiadaczy smartfonów koreańskiej firmy.

Czy windykacja może dzwonić do pracy i rodziny?

Windykacja nie może dzwonić do pracy lub rodziny dłużnika. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dłużnik bezpośrednio zgodził się na takie rozwiązanie. Jednak nawet wówczas windykator nie może zdradzać obcym osobom żadnych informacji poufnych o zadłużeniu.

W praktyce telefony do miejsca pracy lub najbliższej rodziny zdarzają się bardzo rzadko, ale takie sytuacje wciąż mogą mieć miejsce. Wówczas należy jak najszybciej skontaktować się z nieuczciwą windykacją i wyjaśnić jej, że podjęła ona nielegalne działanie. Warto zgłosić taką sytuację do Rzecznika Finansowego, a także złożyć skargę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ciągu ostatnich lat UOKiK ukarał kilka nieuczciwych firm windykacyjnych wysokimi karami za działania sprzeczne z prawem, w tym za telefony do rodziny i miejsca pracy.

Czy trzeba odebrać telefon od windykatora?

Nie ma obowiązku odbierania telefonu od windykatora. Działania, które podejmuje firma windykacyjna są całkowicie dobrowolne i mają doprowadzić do polubownego uregulowania zobowiązania. Jeśli dłużnik nie chce rozmawiać z windykatorem, to ma do tego pełne prawo. W takiej sytuacji wystarczy podziękować za rozmowę i się rozłączyć. Brak kontaktu telefonicznego nie wpłynie w żaden sposób na wyrok, jeśli sprawa trafi na drogę sądową.

Czy warto rozmawiać z windykacją telefoniczną?

W niektórych sytuacjach nie warto rozmawiać z windykacją telefoniczną, szczególnie jeśli to windykator dzwoni do dłużnika. Wyjątkiem są działy odzyskiwania należności w bankach, które mają możliwość negocjowania spłaty i wprowadzania zmian do harmonogramu. Natomiast windykatorzy z firm pożyczkowych zazwyczaj nie są w stanie nic zrobić, a ich jedynym zadaniem jest nakłonienie dłużnika do jak najszybciej spłaty zobowiązania. Taka rozmowa do niczego nie prowadzi, a jedynie wzbudza frustrację. Rozmowa z windykacją telefoniczną ma sens, ale tylko, jeśli jest merytoryczna i obu stronom faktycznie zależy na znalezieniu kompromisowego rozwiązania.

Dodaj komentarz

Index